Mulligan Concept Teacher Assocation
International organization of teachers.
MULLIGAN™ Concept Teacher’s Association (MTCA) er en gruppe af behandlere i manipulativ/manuel terapi, som er akkrediteret til at undervise i Mulligan-konceptet og er blevet Certified MULLIGAN™ Practitioners (CMP). I øjeblikket er der 50 akkrediterede lærere internationalt.
Disse lærere er uddannet i manipulativ/manuel terapi op til en standard fastsat af IFOMPT.
Michael Møller Nielsen er som den eneste i Danmark udpeget til at varetage undervisning i The Mulligan Concept i Danmark og er fuldgyldig medlem af “The Mulligan Concept Teacher Association” (MCTA).
MULLIGAN™ Concept Teachers Association (MCTA)
MULLIGAN™ Concept Teachers Association (MCTA) blev etableret i 1995 for at viderebringe og formidle viden om The MULLIGAN™ Concept.
Dets primære mål er at formidle den intellektuelle arv fra Brian Mulligan (MULLIGAN™ MWM’er, NAG’er, SNAG’er, PRP’er osv.) internationalt.
Dertil at sikre undervisning af høj kaliber, at fremme forskning i The Mulligan Concept, at sikre solide læringsmiljøer nationalt og internationalt og udvikle og akkreditere nye undervisere i The Mulligan Concept.
Efteruddannelse og undervisererfaring
Michael Møller Nielsen er godkendt specialist indenfor muskuloskeletal of idrætsfysioterapi og har en mastergrad i smertevidenskab og kliniks smertehåndtering og uddannet som certificeret Mulligan practitioner fra det første uddannelseshold i Danmark.
Michael Møller Nielsen har gennem 13 år fungeret som assisterende underviser ved kursusrækken i The Mulligan Concept Danmark og har i samme periode undervist på fysioterapeut basisuddannelse i emnet.
Dertil har Michael været foredragsholder ved Danske Fysioterapeuters Fagkongres, patientforeninger, online podcast og tværfaglige workshops.
Dertil har Michael fungeret som bi-censor ved eksamen for certificering af nationale Mulligan behandlere.
Læs det fulde CV her:
Min mentor
Mark Oliver, MCTA Australien
Den bedste læring sker i samarbejde med andre !
Mark Oliver regnes af underviserkollegerne internationalt som den mest kompetente underviser i gruppen.
Mark har arbejdet sammen med stifteren Brian Mulligan gennem hele sin karriere og er formentlig den person der har det mest indgående kendskab til konceptet – dets oprindelse – udvikling og fremtid.
Mark har videreudviklet The Mulligan Concept og har opbygget specifikke områder med helt nye teknikker indenfor bækkenproblemer og kæbeledsproblemer, hvilket Michael gradvist skal tilgå som assisterende underviser i EU.
—
Mark har valgt at være mentor for Michael, hvilket betyder at alt den viden Mark har opbygget gennem mere end 30 års som fysioterapeut og 25 år som underviser i The Mulligan Concept skal videreformidles til Michael.
—
“I have seen further when standing on shoulders of giants” (Newton, I)
Som underviser
Min mission som underviser.
At påtage sig ansvaret for at undervise og udvikle kollegers teoretiske og faglige kundskaber er en opgave jeg vil tage yderst seriøst og gøre mit bedste for at skabe de optimale rammer for læring.
Processen fra at udvikle sig selv som behandler og menneske, til at skulle udvikle kollegers kompetencer til at blive bedre behandlere, vil jeg perspektivere til den proces jeg mener bør danne grundlag for vores måde at hjælpe patienter.
—
Vores funktion som behandler er mere som en guide der vejleder og hjælper et andet menneske til øget indsigt omkring sig selv og den interaktion de har med omgivelserne.
—
For at blive en dygtig behandler kræver det en grundlæggende egenskab at være bevidst om egne evner og den indsats det kræver at tilegne sig viden, samt at være ydmyg overfor at få lov til at blive inviteret indenfor i et andet menneskes liv.
Hjælpekunst !
S. Kirkegaard
”At man, når det i Sandhed skal lykkes en at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der.
Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst.
—
Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, når han mener at kunne hjælpe en Anden.
For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, må jeg kunne forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår.
—
Når jeg ikke gør det, så hjælper min Mere-forståen ham slet ikke.
Vil jeg alligevel gøre min Mere-forståen gældende, så er det fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham.
—
Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse.”
Struktur – Faglighed – Dedikation – Passion
Med struktur menes at man som kursist vil opleve en “rød tråd” gennem kurset ved at indholdsrammen og målet tydeligt konkretiseres fra starten af kurset.
—
Selve den konkrete strukturering af kurset vil tage udgangspunkt i deltagerne med det mål at gøre indholdet relevant, forståeligt og meningsfuldt.
—
Det vil tilsigtes at benyttes flere forskellige læringsstrategier ud fra den antagelse af vi alle er forskellige individer og derfor også forskellige måder at tilegne sig viden.
—
Man vil som kursist opleve en underviser der er velforberedt, har lyst til at møde dig som menneske og kursist, være lyttende og nysgerrig omkring ens specifikke ønsker og formål for at have tilmeldt sig kursus.
—
Kurset tager udgangspunkt i kendt viden, men vil på samme tid søge at udfordre og udvikle viden indenfor primært det muskuloskeletale felt, men også perspektivering til faget generelt.
—
Undervisningen vil søge at have en balanceret vekselvirkning mellem teori og praksis.
Jones og Rivett skriver i deres bog “Clinical reasoning for manual therapist” at en af de grundlæggende kompetencer ved ekspertbehandlere er at de er “gode tænkere” og har en velorganiseret struktur af deres viden.
—
Dertil besidder de persontræk med ydmyghed, nysgerrighed og empati.
Endvidere beskrives at klinisk ræsonnering er en essentiel kompetence indenfor manuel terapi og at denne egenskab bør trænes sideløbende med praktisk færdigheder.
The WHY and the HOW !
“The man who grasps principles can successfully select his own methods !”.
Min egen erfaringen (og mange andres) fra at have deltaget på diverse kurser i manuel terapi gennem snart 20 år er helt i linje med ovenstående.
Personligt har jeg formentligt investeret omkring 1 million kr. i kurser gennem karrieren og kan med et kritisk tilbageblik konstatere af mange af disse kurser ikke har ændret min hverdag betydeligt.
—
En konstant søgen på den perfekte teknik (THE HOW) uden at samtid have fokus på THE WHY bringer typisk kun kortvarig læring og vil typisk ikke bringe den nødvendige “empowerment” og “self efficacy” som behandler.
Ofte sker netop det modsatte – at følesen “Fear Of Missing Out” skaber en ukritisk søgen efter kurser med præsentation af utallige teknikker og bringer derfor ofte blot yderligere frustration.
—
Derfor er det hensigten at kursusrækken i The Mulligan Concept Danmark vil implementere relevant klinisk ræsonnering med fokus på forståelse af principperne der ligger til grund for teknikkerne, således at man som deltager på egen hånd kan implementere og udvikle sin kliniske hverdag.
“The techniques learned on the courses are not set in stone… they are based on principles and experience of the Mulligan Concept Teacher Association through more than 30 years”.
Brian Mulligan.
Fysioterapeut – Forsker – Mentor
Michael Møller Nielsen er indehaver af privatklinik – Aalborg Smerte- og Sportsklinik – og arbejder typisk med patienter der har længerevarende smerter eller sportsfolk med smerte-skadesproblematikker der ikke har responderet på konventionel behandling.
Dertil patienter henvist fra kolleger eller forsikringsselskaber med henblik på en “second opinion”.
Sideløbende hermed søges deltagelse i videnskabeligt arbejde og udvikling ved deltagelse i projekter, rådgiver for spin-off virksomheder eller fordybelse i litteraturen. Michael har sammen med kolleger publiceret artikel i internationalt tidsskrift om effekterne ved manuel terapi –
“Reduction of experimental muscle pain by passive physiological movements”.
Master thesis om samme emne –
“The effect of manual therapy on range of movement and quality of movement in healthy subjects and patients with neck pain or headache” (afventer publicering 🙂
“Case reports ” omkring kronisk hovedpine hhv.
“neurofysiologiske mekanismer ved manuel terapi – cervicogen hovedpine.” og
“Headache – a pain in the neck and back”.
Michael er hyppig formidler omkring smerte- og skadesproblematikker for såvel fagkolleger og lægmand.
I forbindelse med behandling er det en prioritet at folk føler sig velkommen og lyttet til. Dette søges ved at møde folk på en afslappet facon, da der hverken i mødet eller samtalen skal forkomme noget hieraki. Humor og godt humør er en fast bestanddel af hverdag, hvilket er en bevidst overvejelse set i forhold til mødet med mennesker der på en eller anden måde er kommet til skade eller oplever sig sårbare, rent fysisk eller psykisk.
Michael er udvikleren af Aalborg Modellen der danner den faglige platformen for Aalborg Smerte- og Sportsklinik. Aalborg Modellen er et mulitmodal evidensbaseret behandlingsystem til personer med længerevarende smerter.
Til daglig fungerer Michael som leder og mentor for de dygtige kolleger tilknyttet Aalborg Smerte- og Sportsklinik.
Familiemenneske – Far – Motionist – Håndværker
Michael Møller Nielsen er født i 1978 i Aalborg og har forud for uddannelse til fysioterapeut været aktiv som sergent i hæren og har ellers en bred erhvervserfaring fra erhvervssektoren med blandt andet arbejde i cementindustrien, vindmølleindustrien, restaurationsbranchen og uddannelses- og fritidssektoren.
Michael har dyrket fodbold på semipro-niveau indtil 2007, hvor en træls skade stoppede karrieren.
Bor nuværende i sydlig forstandsby til Aalborg med hustru og 2 børn.
Fritiden går med at være fodboldtræner og ellers individuel træning i form af trailløb, mountainbike, fodbold og hvis der er en ledig weekend “trackday ture” på racerbanerne rundt om i Europa.
Michael finder sin passion i naturen og samvær med familien og de nærmeste venner.
Er der tid til at restaurere eller modernisere en af motorcyklerne i det opvarmede værksted, så kan det også friste som tilflugtssted fra hverdagens travlhed.
Andre håndværksprojekter som at anlægge pergola, højbede og lignende kan også fungere som mental adspredelse… hvilket også bringer ekstra goodwill ved fruen (statsministeren).
Brug for behandling ?
Få hjælp ved Aalborg Smerte- og Sportsklinik
Følg os på sociale medier 🙂
Få besked om nye kurser i dit lokalområde direkte i din indbakke.